Fejlesztés történelem II.

2001-09-14

Másfél évvel ezelőtt még újnak számított a Windows CE operációs rendszert programozni, így azt is meg kellett ismernem ahhoz, hogy eljuthassunk az AeroMap aktuális verziójáig.

A fejlesztés kezdeti szakaszában a legnehezebben azzal a helyzettel birkóztam meg, amikor még nem voltak térképeim. A térképeket létre kellett hozni a PC-n, majd ki kellett találni hogy az milyen szerkezetben tárolódjon a zsebgépen. Ez eltartott egy ideig, s ez idő alatt az AeroMap maga sem tudott fejlődni. Így az első Windows CE alatt futó GPS programok jellemzően csak adatgyüjtésre voltak alkalmasak. Az adatgyüjtő program nem csinált mást, mint kiírta az irányunkat, a sebességünket és közben folyamatosan tárolta (másodpercenként) az útvonal pontjait. A felületen volt még néhány gomb, amelyek megnyomásával tárolni lehetett az adott helyszinre jellemző adatokat, úgy mint benzinkút, keresztút, épület és egyéb. Ezzel a módszerrel lettek felvéve az autópályák és a követlen mellettük haladó 1 számjegyű utak.

Másfél évvel ezelőtt még újnak számított a Windows CE operációs rendszert programozni, így természetesen azt is meg kellett ismernem ahhoz, hogy végül eljuthassunk az AeroMap aktuális verziójáig. Kellemes meglepetésként ért azonban, hogy a Windows alatt megismert fejlesztési eszközök szinte egy az egyben alkalmazhatóak CE alatt is, így a megismerés inkább csak adaptálódás volt. Természetesen van néhány bosszantó dolog a környezetben, de miután egyszer belefut az ember, már könnyen elkerülhetőek.

A térképekről....

Na igen, a hőskorban persze nem csak a fejlesztéssel voltak problémák, hanem a térképgyártás is rejtegetett meglepetéseket. Úgy látszik mindennek van egy bizonyos technológiai ülepedési ideje, mert ma már egyszerűnek és kézzel foghatónak látom azokat a megoldásokat, amelyeket végül a térképek elkészítése során alkalmaztam. Először is azzal kezdeném, hogy végigkerestem az egész világhálót térképek után, míg végül meg kellett barátkoznom azzal gondolattal, hogy vektoros formában nagyon nehezen találok szabadon felhasználható adathalmazt. Mind a mai napig összesen egy komoly forrásra bukkantam, amelyet DCW (Digital Chart of the World) néven ismerhettünk meg. Találtam még úgynevezett gazetteer adatokat, amelyek helységek nevét, típusát és földrajzi helyét határozzák meg. Magyarországról ez például 27.000 pont, Németország kb félmillió. A DCW ugyan jól használható áttekintő térképnek, de erős nagyítás esetén látszólagos részletgazdagsága megszűnik. (jellemzően egyébként légi navigációs áttekintésre alkalmas).

Végül nem maradt más mint a folyamatos útvonalgyűjtés és a kézi vektorizálás. A munka legnagyobb részét ez utóbbi tette ki, de a közel 6000 kilométernyi út bejárása is időt és energiát rabló feladat volt.

Az AeroMap grafikája...

A programot futás közben látva a szemlélő nehezen hinné, hogy az ősverzió számára magyarország kirajzolása 30 másodpercet vett igénybe, és hogy budapest megjelenítése a már optimalizált kódrészletekkel is 4-5 másodpercig tartott. Az áttörés a Digitális magasságmodellt megjelenítő rutinok elkészítése során következett be. A magaságmodell ugyanis önmagában nem élvezhető, ahhoz, hogy a felhasználó számára is értelmezhető adathalmazzá váljon keresztül kell esnie egy shadelési vagy magyarul: árnyákolási folyamaton. Magyarországi méretekben ez egy 840 x 480-as felbontású bittérképet jelent, amely feldolgozása hagyományos windows-os eszközökkel beláthatatlanul lassú feladat lett volna a 70Mhz procasszoral felvértezett Aero 2100 számára. A Digitális magasságmodell árnyékolását tehát kisérleti szempontból elvégeztem hagyományosan lefoglalt memóriaterületen elvégzett közvetlen címzéssekkel és számításokkal. Az eredmény meglepő volt: az eredetileg 1 perc alatt elvégzett számításhalmaz mindössze 3 másodpercet vett igénybe az új módszerrel. Ez adta az ötletet és erőt ahhoz, hogy az AeroMap grafikai alrendszerét a nulláról újraépítve egy olyan eszközhöz jussak, amely a térképeket ma már századmásodpercekben mérhető idő alatt képes kirajzolni. A grafikai eszközök között olyan fejlett technikák is megjelennek mint az elsősorban RayTraceing programokból megismert Antialiaszing, illetve legújabban az FSA (Full Scene Antialiasing) amely eljárások a generált képet a megjelenítő eszközt meghazudtoló minőségben képes képek létrehozására.

 


AeroMap tesztelés Android-on

Kapcsolodó oldalak

2003-04-14

AeroMap fejlesztések...

AeroMap fejlesztések...

Az AeroMap egyik következő lehetséges fejlesztési irányvonala a jelenlegi grafikai alrszer tökéletesítése... Tovább...

 

2001-11-11

Várható fejlesztések

Amint említettük már, van néhány funkció amelyet nem sikerült elkészítenünk. Megyőződésünk, hogy az alábbi... Tovább...

 

2001-11-10

Elképzelések I. - Adaptív útvonal ajánlás

Elképzelések I. - Adaptív útvonal ajánlás

A fejlesztés hajnalán egyáltalán nem foglalkoztatott a dolog üzleti oldala. Ez egyszerűen csak így alakult,... Tovább...

 

2001-11-10

Elképzelések II. - Automatikus térkép generálás

Elképzelések II. - Automatikus térkép generálás

Amennyiben a rendszer sikeresen vizsgázik, úgy elképzelhető, hogy ezt a funkciót is elérhetővé tesszük az... Tovább...

 

2001-11-10

Elképzelések III. - On-Line adatok

Elképzelések III. - On-Line adatok

Az On-Line adatokkal kapcsolatos fejlesztések nagyon nagy technológia spektrumot fognak át, mert a teljes... Tovább...

 

2001-09-13

Fejlesztés történelem

Az AeroMap szoftver fejlesztése 1999. novemberében indult, azzal a szándékkal, hogy létrejön egy olyan... Tovább...

 
Copyright © 1999-2015, NAVISYS Kft. Minden jog fenntartva. | Oldaltérkép | Jogi nyilatkozat | Kapcsolat | Twitter | Facebook | Az oldal RSS Feedje